Narrow your search

Library

KDG (173)

UCLL (173)

Arteveldehogeschool (152)

VIVES (141)

Odisee (133)

Hogeschool Gent (121)

Thomas More Kempen (109)

AP (105)

KBR (102)

Thomas More Mechelen (100)

More...

Resource type

book (172)

object (5)

audio (1)

digital (1)

film (1)


Language

Dutch (168)

Undetermined (3)

English (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (1)

2021 (5)

2020 (4)

2019 (7)

More...
Listing 1 - 10 of 173 << page
of 18
>>
Sort by

Book
Handboek dyslexie : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789024426683 9024426685 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)


Book
Hersenfuncties bij leer- en ontwikkelingsstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789044123678 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)


Book
Hoogbegaafdheid ont-wikkelt
Authors: ---
ISBN: 9789463173353 Year: 2022 Publisher: Dordrecht Instondo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

“Dit boek biedt een uniek perspectief in de realiteit van hoogbegaafde adolescenten. De openheid van de schrijfster over haar lichte en zware periodes schetsen een rauw beeld van de krachten en valkuilen die hoogbegaafdheid met zich mee kan brengen. Dit boek is absoluut een aanrader voor HB’ers van alle leeftijden, evenals ouders of anderen die deze belevingswereld beter willen leren begrijpen!” (Floris Eland) -“Sanne en Lijnie creëren een waardevolle bijdrage aan het welzijn van hoogbegaafde adolescenten. Het boek moedigt zelfbewustzijn aan, biedt begeleiders een ongewoon inzicht in de geleefde praktijk van hoogbegaafde adolescenten. De eigen stem en indrukwekkende openheid bieden de lezer een inkijk in de intense binnenwereld van begaafde personen. Een inkijk die recht doet aan hun complexiteit en ons op uitnodigende, compassievolle, poëtische en praktische wijze vooruitwijst.” (Lotte van Lith) -“Dit boek vertelt een reële boodschap over het HB-schap. Dat is namelijk niet per se makkelijk en leuk allemaal, en dit komt duidelijk naar voren in dit persoonlijke verhaal van Sanne. Wel vertelt Sanne dat zij is geworden wie zij is. Niet ondanks, maar juist dankzij alles wat zij heeft meegemaakt. Wat laat zien hoe mooi die zoektocht kan zijn.“ (Sanne Dekker) -“Dit briljante boek met een hoog reflectief gehalte leest als een trein, zonder zeurderig of saai te zijn. Het geeft inzicht, omdat het laat zien wat er diep van binnen in een hoogbegaafde jongere omgaat. Het is verrassend, aangrijpend en meeslepend geschreven. Je blijft doorlezen omdat theorie en praktijk vloeiend samenkomen. Dit is de taal die klopt met de inhoud, evenals de prachtige beelden en gedichten. Dit moetje willen lezen!”-(Dineke van Kooten) -“Het is een boek waarbij ik bij elke bladzijde denk: zo is het écht, mooi gezegd en prachtig geschreven. Ouders, onderwijsmensen en hulpverleners krijgende kans om de schoonheid én kwetsbaarheid van hoogbegaafde adolescenten te leren kennen. Omring ze met het vertrouwen dat ze verdienen en help hen vanuit authenticiteit om hun talent te koesteren, omarmen en ont-wikkelen!” (Prof. dr. Tessa Kieboom)


Book
Wegwijs : een training bij dyslexie en dyscalculie : handleiding voor professionals
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401478427 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding is bedoeld voor gedragsdeskundigen die kinderen en jongeren van 9-15 jaar begeleiden die te kampen hebben met dyscalculie of dyslexie, in combinatie met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld.De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, een cognitief gedragstherapeutisch onderdeel gericht op het verminderen van psychosociale problemen, en het aanleren van copingvaardigheden voor het handig omgaan met de leerstoornis in uitdagende situaties.Deze handleiding voor gedragsdeskundigen biedt een protocollair, wetenschappelijk onderbouwd draaiboek voor de training.De werkboeken 'Wegwijs in omgaan met dyscalculie' en 'Wegwijs in omgaan met dyslexie' zijn onderdeel van de training en apart verkrijgbaar. Deze werkboeken zijn bedoeld voor de kinderen en jongeren zelf.https://www.academiapress.be/nl/wegwijs-dyslexie-en-dyscalculie-handleiding


Book
Slagen met dyscalculie in het hoger onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463932837 Year: 2020 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek kwam tot stand door de samenwerking van verschillende auteurs met een gemeenschappelijk doel: het publiek informeren over de drempels die personen met dyscalculie te overwinnen hebben, en over de diversiteitswaarde die zij bieden. In dit boek tonen de auteurs hoe studenten met dyscalculie hun studies in het hoger onderwijs tot een goed eind kunnen brengen, welke faciliteiten drempelverlagend werken, wat afgestudeerden kan helpen bij sollicitaties en hoe de arbeidsmarkt gesensibiliseerd kan worden.De lezers krijgen algemene informatie aangereikt, maar ook zeer praktische tips en hulpmiddelen om studies in het hoger onderwijs efficiënt aan te pakken. Op die manier willen de auteurs jongeren en jongvolwassenen met dyscalculie een hart onder de riem steken, en tegelijkertijd werkgevers laten zien dat zij riskeren om hidden potentials te missen als zij zich uitsluitend baseren op standaard selectiecriteria. Overigens kunnen ook ouders, leerkrachten en begeleiders van studenten met dyscalculie baat hebben bij dit boek.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/slagen-met-dyscalculie-in-het-hoger-onderwijs


Book
Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk : lessen van een ervaren moeder om je hoogbegaafde kind nog beter te begrijpen
Author:
ISBN: 9789085750666 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen ouders van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen hun kind het beste begeleiden in zijn ontwikkelingsvoorsprong? In haar praktijk Samen Slimmer Groeien werkt de auteur met een team dat gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid en onderpresteren.Het boek vertrekt van haar eigen hoogbegaafd opvoeden, dat gekoppeld is aan recent wetenschappelijk onderzoek. Elk van haar drie kinderen heeft ze in zijn eigenheid laten opgroeien. Alle kinderen zijn immers uniek. In hun hoogbegaafd zijn hebben zij elk hun uitdagingen gekend (en nog): niet alleen de hoogbegaafdheid op zich, maar ook leer- en ontwikkelingsproblemen tot gewoonweg niet begrepen worden. Vandaag zijn ze succesvolle volwassenen met hun eigen verhaal.


Multi
Aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9789044138191 Year: 2021 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijks leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door frustraties, chaos, onzekerheid, paniek of weigeren om een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt het functioneren van begaafde kinderen enorm. Zij kunnen goed leren, maar ontwikkelen daarvoor niet altijd de juiste leer- en werkstrategieën.Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode.Ze vormen een verzameling van werkstrategieën voor de vakgebieden rekenen, lezen en begrijpend lezen, spelling, taal en projecten. Inmiddels zijn de aanpakkaarten verder ontwikkeld en herzien. Er zijn kaarten onderverdeeld in Brein Quest, gericht op informatieverwerking, de werking van het cognitieve brein en waarnemen met je brein; Mind Quest, gericht op het emotionele brein, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsontwikkeling, sociale interactie; gericht op de Slimme Kleuter en op de bovenbouw van de basisschool als 'Brug naar het Voortgezet Onderwijs' (VO). De leerkracht, maar ook een begeleider of behandelaar, kan hieruit een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan afleiden en opstellen.Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, AD(H)D, gedragsproblemen, informatieverwerkingsproblemen, beelddenkers en kinderen met dyslexie.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044138191


Book
De LeertASS : een methode voor leren leren met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789044138948 Year: 2023 Publisher: Antwerpen - Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij het 'leren' en 'naar school gaan' spelen waarnemen en denken voortdurend een rol. Je moet kennis kunnen verwerken, het leren kunnen organiseren en je moet heel wat sociale en communicatievaardigheden kunnen inzetten. Mensen met ASS hebben een typische manier van waarnemen en denken, die hen bijzondere kwaliteiten, maar ook veel onduidelijkheid en stress kan geven. Bovendien vragen de verwachtingen van de omgeving en de vele prikkels bij het ?naar school gaan? heel veel van deze jongeren. Zo kan ook het 'aankunnen' onder druk komen te staan. En zonder áánkunnen is er geen kunnen. Dit boek wil daarom inzicht geven in de complexiteit van 'leren leren' met autisme.De leertASS -methode is als een 'tas' vol leerpakketjes om efficiënter te 'leren leren' in balans met 'leren leven'. Het is een proces om - samen en op maat - met de jongere beweging te krijgen in wat vastzit en een evenwicht te vinden in uitdagingen en mogelijkheden. De omgeving en het netwerk van de jongere zijn hierbij van essentieel belang. Enkel dan krijgen deze jongeren dezelfde kansen als hun medeleerlingen.Deze methode is in de eerste plaats geschreven voor normaal- tot hoogbegaafde jongeren met autisme vanaf 12 jaar, maar kan ook andere jongeren een gestructureerde methode voor 'leren leren' bieden.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044138948


Book
Leerlingen met een specifieke hulpvraag : achtergronden en tips
Authors: --- ---
ISBN: 9789059329997 Year: 2013 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten en leerlingbegeleiders ervaren dat de hulpvragen van leerlingen in aantal en complexiteit toenemen. Dat houdt in dat er ook op dit vlak een steeds sterker appèl wordt gedaan op de deskundigheid en de begeleiding door onderwijsgevenden. Omdat de diagnostiek rond leer- en gedragsproblematiek steeds fijnmaziger wordt, is het voor de leerkracht vaak lastig te beoordelen wat hij of zij met de hulpvraag van de leerling kan en moet doen. Deze uitgave is een handig boek voor alle mensen die werken in het onderwijs. In 26 overzichtelijk gestructureerde hoofdstukken worden de meest voorkomende specifieke hulpvragen van leerlingen kort en helder beschreven. Er worden ook praktische handelingsadviezen voorzien.

Keywords

Leerstoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- eetstoornissen --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- persoonlijkheidsstoornissen --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Gedragstherapie ; kinderen --- Psychische stoornissen ; kinderen --- 464 --- leerproblemen --- psychosociale problemen --- gezondheidsproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Kwaliteitszorg --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Eetstoornissen --- Leerstoornissen; kinderen --- Gezondheid --- Orthopedagogie --- 376 --- Leerstoornissen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Behavior therapy for children --- Apprenticeship programs --- PXL-Education 2013 --- ontwikkelingsstoornissen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Concentratieproblemen --- ADHD --- Autisme --- MCDD --- PDD-NOS --- Epilepsie --- Hemiplegie --- Developmental Coordination Disorder --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Dyslexie --- Faalangst --- Hoogbegaafdheid --- Angsten --- Zelfverminking --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Hechtingsproblemen --- ODD --- Schizofrenie --- Dyscalculie --- Angst --- Concentratieprobleem --- Eetstoornis --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Hechtingsprobleem --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis


Book
Kinderen met leer- en gedragsproblemen
Authors: ---
ISBN: 9053525718 Year: 2000 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. De kinderlijke ontwikkeling verloopt stap voor stap 2. Leerproblemen, wat zijn dat ? 3. Ontwikkelingsstoornissen 4. Leerproblemen op school 5. De relatie tussen leerproblemen en gedragsstoornissen 6. Pedagogische aanpak van de persoonlijkheid in wording 7. Reduceren of opheffen van belemmerende factoren 8. Enkele voorbeelden uit de praktijk 9. Wegwijzer voor hulp

Listing 1 - 10 of 173 << page
of 18
>>
Sort by